Monday, June 22, 2009

i love abah

selamat hari ayah kepada suma ayah2....syabas...
pada sy seorang ayah, bapak, daddy, abah sangat hebat....
hero ank2.... and isteri.....
so sy nak kongsi ceta hero sy... iaitu abah sy....
abah seorang yg hidup nya simple.... sejak abah dah tak keja abah byk masa kat umah
uruskan sekolah adik2... amek n hantar g adik2 sekolah and mama g keja.... yg paling hebat abah masak untuk kami makan hampir tiap2 hari.... ari mama cuti baru mama masak.... abah masak mmg sedap.... terutama gulai mmg best.... ckp jer mskan apa abah mst tao msk....
tapi mskan mamak jer la coz belah abah ada darah mamak sikit....
abah mmg seorang suami yg penyang.... penah msa aku kecik2 aku ckp aku nak suami macam abah pandai masak.... n smpai sekarang aku mmg nak suami macam abah....
mama balek keja abah masak untuk mama
mama penat keja abah urut mama
tiap malam abah bangun solat tahjud utk kejayaan mama dan kami adik beradik
abah tak penah marah mama....
abah sentiasa cakap lembut gan kami (kecuali kami wat perangai)
aku rasa abah seorang yg hebat.... bukan suma laki bole tahan juz dok umah n wat keja umah...
dah bertahun abah tak keja... tak ada pendapatan....
aku tao org pandang rndah pada abah sebab abah tak keja dan mst la tak ada duet bla dah tak keja..... macam mana abah bole tahan dengan celaan org??? dalam hati abah apa yg terpendam allah saja yg tao....
tiap laki mst ada ego.... tapi ego abah kemana??
aku tahu ada saudara mara yg memperlekeh kan abah... bila nak mitak tlg baru datang cari abah
bila senang??
aku tao abah tak perduli suma 2.... abah mst tlg dengan seiklas hati...
abah ada sesuatu yg tak suma org ada.... ketenangan hati....
ketenangan hati.... bukan senang nak dapt.... kita duet byk tak semestinya hati kita tenang....
macam mana abah dapt ketenagan hati? mungkin kerana amalan nya....
sbb 2 abah bole tahan dengan apa yg org kata...
tapi aku tak paham kenapa anak abah sndri tak dapat nak faham n hormat abah....
abah mmg kadang2 degil.... abah kena pantang makan coz abah ada kencing manis...
tapi kita sebagai anak kena lah tegur macam ank.... rasa hormat mesti ada....
kenapa depa tak bole paham??
kenapa kena ckp benda2 yg bole mengguris hati abah???
depa tkot abah sakit abah akan menyusah kan depa???
aku ada aku akan jga abah.... even aku masih lg belajr....
selama depa lahir sampai sekarang depa masih menyusah kan abah...
tak kan bila abah sakit tak bole nak jaga abah....
tu baru jd student blom keja dh ada duet, keta , harta sendiri
dah berani ckp mcm 2kat abah.... dia tak sdar kejayaan di sentiasa ada doa abah....
yg dia riso, yg dia pk boyfen dia ja...
ya allah bukakan lah hati dia untuk sedar apa yg dia dah buat....
lembutkan lah hati dia.... buanglah perasaan bongkak dalam hati dia
semoga dia dapt faham abah....
ya allah permudakan la bagi abah segala perkerjaan apa...
pergerakan abah....
ya allah berilah aku perluang untuk balas segala jasa abah pada aku di dunia yg sementara ni....
ya allah selamatkan lah abah dari api neraka.... tempat kan lah abah di sisi org2 beriman
aku bersyukur pada mu ya allah aku di berikan abah yg baik... yg syg ank2 n isteri
abah... cheq sayang abah sampai bila-bila

No comments:

Post a Comment